Den Elektroniske Patient Journal (EPJ)
EPJ er vores elektroniske patientjournal, hvor alt plejedata fra alle faggrupper og områder samles et sted. Formålet med at samle alle relevante informationer et sted er blandt andet at skabe overblik, højne kvalitetsniveau og få en større patientsikkerhed. Derfor er det vigtig at man dokumenterer i de fastlagte skabeloner.
For at logge ind på EPJ skal du brug din personlig webmail samt kode.
Den Præhospitale patientjournal (PPJ)
Den præhospitale patientjournal sikrer en uafbrudt informationsstrøm der dækker hele det præhospitale patientforløb fra skadestedet til modtagelsen og indlæggelsen på sygehuset. Det er det elektronisk system der bruges i ambulancen/lægebilen, til at notere vigtige oplysninger om hvad der er sket med patienten, vitale værdier, EKG, billeddokumentation fra skadested, patientens tilstand, hvornår patienten ankommer til sygehuset osv.
Alle patienter, der modtages i FAM via ambulance, figurerer i PPJ.
Cetrea (Anywherium)
Cetrea Emergency er et system til at håndtere logistikken. Systemet skaber overblik, understøtter koordinering, triager og kommunikation på tværs af lokationer.
I FAM bruges Cetrea til at skabe overblik over antal patienter, opgaver, processer, kontaktpersoner, ankomsttid og liggetid i FAM, ledige senge, indlæggelse, udskrivelse eller op i huset osv.
ESA
ESA er dit eget skrivebord, som følger med fra computer til computer når du logger ind med dit nøglekort og kode. På den måde kan du åbne de programmer du skal bruge i løbet af dagen, der så vil være åbne i ESA, selvom du skifter computer.
For at logge ind på Esa skal du holde dit nøglekort hen over den lille blå boks som er under bordpladen på alle computerborde i FAM
Løbende opdatering på Cetrea
Man forventes at skrive initialer og dato på de patienter man ser, klikke af, når man er i gang (blå) og færdig med klinisk vurdering/journalen (grøn) samt behandlingsplanen på tavlen. Under behandlingsplan noteres de undersøgelser, der sættes i værk og afventes. Der skal så tidligt som muligt tages stilling til det forventede forløb for patienten. Dette markeres på Cetrea-tavlen. F.eks. forventet sengeafsnit, udskrivelse, andet sygehus, forventes indlagt under 12 timer.
Bestilling af blodprøver og EKG
Under sidemenuen ”Team 1-5” kan der i notefeltet ud for patienten skrives dato og tidspunkt samt fx EKG + væske- og infektionstal + venyler. Herefter klikkes af (grå/planlagt) og laboranten vil løbende holde sig opdateret med de grå felter der betyder ny bestilling af prøver.
Overdragelse til andet speciale
Alle overdragelser til andet speciale skal være aftalt med specialets bagvagt.
Der tages kontakt til koordinerende sekretær med oplysning om flyt af patient til andet speciale og specialet anføres herefter på cetrea-tavlen. Frontlæge og sweeper afslutter og overleverer deres patienter inden kl.18 og bag- og mellemvagt inden kl.21.